vineri, 16 ianuarie 2015

Carte: Tess d'Urberville de Thomas Hardy

Tess d'Urberville este povestea unei fete de la țară care își trăiește viața pentru fericirea și mulțumirea celorlalți. „O femeie pură” așa cum scrie și pe prima pagină a romanului. Cred că povestea de viață a lui Tess este un caz trist, o simplă demonstrație a faptului că un suflet bun nu reușește niciodată să mulțumească pe toată lumea.
Desfăşurarea prost orânduită a planului bine orânduit al vieţii face ca rareori cel chemat să vină şi rar se întâmplă ca omul ce ţi-e sortit să-l iubeşti să apară la ceasul potrivit iubirii.

Drama pe care ea o trăiește își are începutul pe vremea pe când ea avea șaisprezece ani. Scena procesiunii femeilor cu care începe a fost una din preferatele mele. La început, autorul s-a rezumat la a o înfățișa pe Tess precum o fată frumoasă, liniștită și dominată de timiditate. Poate că de fapt, este vorba despre mai mult decât timiditate, ci poate caracterul ei pașnic și supus. Procesiunea, momentul armoniei absolute și momentul în care ia naștere toată acțiunea minunată a acestei povești, este reprezentativ pentru sfârșitul copilăriei lui Tess. Veștile pe care tatăl lui Tess le află și anume că s-ar trage dintr-o veche familie nobilă care datează încă din Evul Mediu, d'Urberville.
Toată povara familiei modeste Durbreyfield este pusă pe umerii lui Tess pentru că toți se așteaptă ca ea să rezolve problemele prin caracterul ei. Aflând că ar avea o rudă cu numele d'Urberville bogată, părinții lui Tess o trimit să se dea bine pe lângă acea rudă pentru a obține un sprijin financiar. Dar bogata doamnă d'Urberville este nu este nici pe departe una autentică, iar, mai mult de atât, fiul ei, așa-zis verișor al lui Tess, încă din prima clipă în care o vede, simte o puternică atracție fizică față de ea, fapt ce declanșează întreaga dramă pe care va fi nevoită Tess să o trăiască.
Emoţia este elementul primordial al universului, iar materia nu este decât un amestec întâmplător care te poate împiedica să te mişti cum ai dori.
Caracterul lui Tess, deși pur, nu o ajută nicidecum, pentru că, ființă inocentă și neștiutoare, curată la suflet precum un crin alb, abia înflorit, face alegeri greșite în viață, lăsându-se ghidată de ceea ce vor ceilalți și nu de ceea ce dorește inima ei. Mai mult de atât, ea are o concepție greșită sădită atât în mintea cât și în sufletul ei, faptul că este egoistă și că trebuie să plătească scump și cu multă suferință, orice secundă de fericire pe care o trăiește, poate chiar și existența ei.

Ca de obicei, mă leg de o anumită învățătură, de o morală, de un așa-zis tâlc, însă, pe cât de frumoasă această carte, pe atât de neînțeleasă. Să fi încercat Thomas Hardy să le dea un adevărat exemplu de puritate femeilor egoiste, sau să le fi îndemnat pe „urmașele” lui Tess să își construiască o viață pe propriile lor principii?

Dorinţa ştie să găsească şi mijloacele care-o aduc la îndeplinire.
Știu că eu sunt cea care a citit și nu ar trebui să pună atât de multe întrebări, dar, aceste întrebări sunt demonstrația că Tess d'Urberville este o carte care stârnește în tine o flacără a curiozității, a vieții. Poate că până la urmă, trebuie să luptăm pentru viața pe care ne-o dorim și să o facem atât de motivați, încât să credem cu fiecare particulă a ființei noastre că o merităm. Pot spune în câteva cuvinte, că Tess d'Urberville este una dintre cele mai surprinzătoare și frumoase lecturi, chiar dacă abordează subiecte precum suferința și sacrificiul. O carte care te învăță să fii puternic!

7 comentarii:

  1. Of, Flavia, mi-ai adus aminte de cartea asta și aproape că-mi vine să plâng...

    RăspundețiȘtergere
  2. Si eu citesc cartea asta acum. Am terminat primele 200 de pg. Asa de mult imi place si sunt asa de multe citate superbe in ea. Ai ales niste citate frumoase. Pozele sunt din film? Din care versiune si ce an? Frumoasa recenzie,pacat ca unele persoane asa de pure si inocente ca Tess cad victime imprejurarilor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, pozele sunt din film, anul 1979. Îmi place foarte mult actrița care a jucat pentru că ea se apropie cel mai mult de felul în care mi-am imaginat-o eu pe Tess. Mă bucur mult că îți place cartea, din perspectiva mea e minunată și o să vezi că finalul nu e ceva la care te aștepți. Toată cartea e superbă și Tess este genul de fată/femeie pe care nu o găsești așa ușor în viața reală.
      Lectură plăcută și sper să-ți placă la fel de mult ca și mie!

      Ștergere
  3. Mi-a placut si mie cartea. Imi place recenzia ta, si interpretarile pe care le dai cartii. :) Viata lui Tess n-a fost tocmai usoara si nici sfarsitul ei n-a fost drept. In mintea mea, ea a trait si dupa, am salvat-o intr-un fel de la pedeapsa capitala, s-a casatorit cu Angel si si-a salvat familia de la saracie.

    RăspundețiȘtergere
  4. 1) Cum face toată lumea imaginea aia de sus, pentru că e așa de pretty!
    2) Mi-a plăcut și mie foarte mult cartea, deși recunosc că sfârșitul mi s-a părut de-a dreptul tâmpit. O, o să o donez pe soră-mea, pentru că ea e „pură”. Meh. E de înțeles într-un fel, nu-i schimbă valoarea, iar cartea în sine e super faină și captivantă.
    Apropo, ai primit o leapșă! http://oaia-fantastica.blogspot.ro/2015/01/ultimate-book-tag.html

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poza (cel puțin eu) am editat-o în Photoshop.
      Mă bucur că ți-a plăcut cartea și mulțumesc pentru leapșă!

      Ștergere
  5. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere